Klik sini walaupun skali..

Klik Utk Duit Tabung..

Nak tahu ade apa..? Klik Sini.. :)

Monday, July 22, 2013

Resepi Masak Lomak Cili Api


Assalamualaikum... 

Bersua lagi.. dah Ramadhan ke-13 hari ni... harap semuanya baik2 belaka.. 
Puasa dah ponteng ke belum? aku? belum lagi.. mungkin so soon lak kot.. tapi takper.. berpuasa kali ni agak panas.. kurang hujan dan cuaca agak kering kan.. dan hari ni negara kita di landa Jerebu kali ke-2, mudah2an umat islam yang berpuasa mampu menjalani ibadah berpuasa dengan jayanya.. insyaALLAH..



Tempek gambar fiyya yang sekarang dah 6 bulan 20 hari..
Asyik benor dok tengok tv fiyya ni.. mama snap gambar dia pun dia tak perasan.. :) 


Jom.. nak share sini.. sudah tentu uOls dah pandai wat Masak ni.. tapi aku nak share cara aku.. :) Masak Lemak Cili Api Ikan Kembong. 

RESEPInya.. 

Bahan2nya:-


3 Ekor Ikan Kembong ( siang dan cuci bersih )
9 Ulas bawang merah kecil ( blend halus @ tumbuk )
4 butir bawang putih ( blend halus @ tumbuk)
2 Sudu kecil serbuk kunyit
1 Cawan santan
Daun kunyit
3 Batang serai di titik.. 
5 butir Cili Api merah ( Tumbuk kasar )
Air jika perlu
Garam / serbuk perasa

CARA2NYA:-


1-  Masukkan bawang merah & bawang putih (yg di blend halus)
2- Masukkan cili api merah.
3- Masukkan serai yang di titik.
4-  Daun kunyit di carikkan dan masukkan ke dlm periuk
5- Masukkan santan tambah sedikit air supaya tidak terlalu pekat 
6- Letakkan periuk di atas api yang sederhana kuat. 
7-  Bila dah menidih masukkan serbuk kunyit dan jika terlampau pekat masukkan air sedikir. 
8- Masukkan Garam dan serbuk perasa, masukkan ikan. 
9- Biar menidih dan ikan masak baru tutup api.. dan siap untuk di hidang.. :)





43 comments:

  1. ikan temenung...sedap tu...
    buat masak apa pun sodapp...
    cuma susah nk cr yg fresh2...

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu.. nak yg fresh kena gi kedai/pasar basah je.. baru dpt yg fresh.. :) kan..

      Delete
  2. nyam2 tapi saya suka ikan ni goreng garing2

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya pun.. kadang2 kena ikut perintah raja.. :D wahahahaha

      Delete
  3. Sambil-sambail tengok Fiyya sambil itu tengok resepi ikan.
    Ikan kembong masak apa pun sedap. Kalau kakak bila dah goreng tak habis masak kicap

    ReplyDelete
    Replies
    1. kakzakie sama cam nani.. kalau tak buat masak kicap pun, nani buat ikan masak asam.. :D kan kan..

      Delete
  4. salam mak naninya..
    suka tgk fiyya yg gebu tuh..tak sabar tunggu arissa cepatbesar..skrang baru dok bersalin kulit..heheh.
    jerebu lg yer..moga kita semua yg kat sana tabah yer..cobaan bln posa jgk nie..
    masak lemak cili api blom pernah masak kat sinisbb tak der ikan kembung..nampaknya kena guna ikan lain tuh kalau nak cuba..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wasalam mak arissa.. :)
      nanti arissa pun boolat jugak cam fiyya hendaknya.. tapi fiyya ni ikut mamanya yg boolat.. :)
      ooo sana tak dpt ikan kembong ye.. nanti leh kot ganti ngan isi ikan apa2 kot.. cer buat ikan salmon ke.. entah2 sedap.. hehehe

      Delete
  5. Ikan kembung kalau goreng cili pun sedap jugakkan...
    Terus terbayang kat dlm petiais ada ikan kembung ke tidak ni...

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu.. ikan kembong selera org malaysia.. kan..

      Delete
  6. Pakai banyak bawang merah yeh Nani... mesti sedap tu!
    Tapi mmg betullah panas dia mmg lain mcm sekarang ni! semalam gi Pasar Ramadahan kat Tun Razak..pergh! panas sungguh!

    ReplyDelete
    Replies
    1. bawang kecik tu sedap + wangi kan.. nani mmg suka pakai banyak.. :)

      Delete
  7. mmg terangkatlah masak lomak cili api ni ! hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. tul tu.. wat dengan cili padi merah.. mmg pedas tau..

      Delete
  8. huhhh bulat mata fiyya tgk tv ye, citer apa tu..upin ipin ke...hihihi
    bestnya masak lomak cili api...

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu dia tengah tengok cartoon sponge bob.. :) mmg minat dia ngan kartun gerak2.. and warna terang2..

      Delete
  9. masak lomak cili api.. cili api biar lebih.. pergh.. marvellous rasanya :)
    comel sangat dak Fiyya tu.. ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. masak lemak cili padi mmg ramai penggemar ye.. :)

      Delete
  10. tgk apa masakan pun dlm bulan posa semuanya jd sedap.. kkiki

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu.. apa2 pun sedap.. air kosong letak ais batu pun sodap..

      Delete
  11. ikan temenung (kembung) banyak fresh kat area umah Ida...tempat ikan naik...hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu.. ida.. kalau nani balik kg.. suka beli kat pelantaq.. lagi fresh.. tapi kadang2 abah yg ke laut..

      Delete
  12. Sedapnya.... kalau guna isi ikan merah pun sedap juga.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ye ke kak rose..
      tak pernah try.. nanti boleh la..

      Delete
  13. sedapnya sis..spanjg pose ni belum lagi buat masak lemak ni...

    ReplyDelete
  14. semalam masak lemak pisang..nama tak tahu Nani..
    sejak kahwin dengan orang negeri sembilan ni..kena rajin masak lomak ha..ha..
    kejap budak comel ni dah 6 bula lebih...

    ReplyDelete
    Replies
    1. oooo tau tau.. masak lemak pisang.. tapi paggil gulai pisang kot kan.. hehehe.. :) yela.. dah 6 bulan 20 hari dah budak bulat ni..

      Delete
  15. wow!! nampak menarik....dulu lieya buat masak lemak style gini laa..sejak kawan ngan org nogori terus lieya buat masak lemak style nogori yg tak guna bawang....sedap....

    ReplyDelete
    Replies
    1. owhh.. masak lemak orang nogori tak letak bawang ye.. baru tahu.. hehehe

      Delete
  16. kejap je dah 6 bulan fiyya.. makin comey...
    lain org lain caranya walaupun nama masakannya sama kan... akak skrg wt msk lemak cili api suka versi tak guna bwg... hehe..

    ReplyDelete
    Replies
    1. owh.. ye ke kak.. nani tak pernah lagi buat versi takde bawang tu.. tapi biasa la kan.. malaysia kan banyak negeri.. so mcm2 resepinya.. :)

      Delete
  17. Boleh cuba resepi akak ni plak nti..
    sy masak lemak cili api tak guna bawang kak..hehe..
    Peberet kami sekeluarga ni..:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. itu lah.. baru dengar ade resepi yg tak letak bawang.. :) sebenarnya letak bawang bau dia wangi.. :) akak suka..

      Delete
  18. teringat masak lomak ayam yg kitew buat ari tu... mmm... rasa nak buat masak lomak daging la pulak.. hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. wow.. sedap ar.. saya tak penah wat masak lemak daging lagi.. nanti tempek ye.. :)

      Delete
  19. Ermmm masak lemak mmg kegemaran D5, ikan kembung lg lah suker fuhh mmg mengancam kan Akak Jassnani :D.. Comey anak akka tu geram tgk pipi dia rase nk gigit jer ehhehe.... :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. ye ke.. ramai orang suka ikan kembung kan.. sedap.. isi dia best.. tak bau.. :) kan kan.. :)
      pipi dia mmg booolat sangat.. :D heheh

      Delete
  20. saya paling suka ikan keli masak lemak cili api:))

    ReplyDelete

Terima kasih kerana sudi meNGOMEN di sini, dan insyaALLAH saya akan berkunjung balas ke rumah anda jika kelapangan.. Syukran syukran.. anda memang sweet litter pie saya.. :)