Klik sini walaupun skali..

Klik Utk Duit Tabung..

Nak tahu ade apa..? Klik Sini.. :)

Wednesday, November 10, 2010

Gulai Ayam Kampung

Assalamualaikum....


Semalam aku masuk keje kejap.. lepas tu balik.. so tak sempat nak belek2
kat blog.. jadi hari ni aku curik sket time tuk apdet kan blog aku ni..
dari dok biar tak apdet langsung kan... nanti bersawang lak.. lagi2 kan dah
mula sibuk sekarang.. nak raya haji.. banyak ler program yg nak di aturkan..
shopping baju raya.. owhh tidakkkkkk !!!! raya haji tak de baju baru.. so duit
yang ade spend tuk beli barang2 untuk bawa balik kampung... tak kira la barang2
ape yang boleh di beli... kalau skali dah gi shopping kat tesco tu.. macam2
benda dah nampak.. sampai rambang mata.. semua nak beli.. yang itu, yang ini..
semua nak kasi mak/abah rasa.. kan kan... hmmmm sanggup bawa balik tong ais
lagi tuk isi barang2 sejuk beku.. hahahahaha...


'


'


'


'


'


ni aku nak tempek gambar Gulai Ayam Kampung... dah lama gak buat
ni.. tapi dok terperosok jauh sangat... tu yang lambat sket nak tempek..
lagi pun kan sekarang handphone aku wat hal.. jadi tak daya nak amik
gambar lagi melalui phone tu... aku tak rela.... auuuww... :(


'


'




Bahan2nya:

5 ketul ayam kampung di cuci bersih
*selepas di basuh bersama tepung..
2 Biji ubi kentang di kupas kulit (potong 4)
2 sudu besar rempah kari ayam
1 sudu besar kerisik
1/2 cawan santan
2 ulas bawang putih * di hiris nipis
2 ulas bawang merah * di hiris nipis
1 inci halia * di hiris nipis memanjang
Sedikit minyak untuk menumis
Garam dan serbuk perasa secukup rasa

Cara2Nya:-
1-  Panaskan minyak di dalam periuk... tumis bawang dan halia hingga garing
2-  Masukkan rempah biar naik minyak.. dan masukkan kerisik
3-  Kacau rata.. masukkan ayam dan tutup periuk supaya ayam layu + masak
masukkan pula ubi kentang dan tutup semula tudung periuk..
4-  Masukkan santan dan air * anggarkan kepekatannya...
5-  Masukkan garam dan perasa.. biarkan gulai atas api yg perlahan...
6-  Dah cek ayam and ubi masak dan empuk.. boleh tutup api dan idang..
7-  Boleh makan bersama nasi ataupun ketupat/lemang.....


Ok... sekian dulu hari ni..
TATA :D


No comments:

Post a Comment

Terima kasih kerana sudi meNGOMEN di sini, dan insyaALLAH saya akan berkunjung balas ke rumah anda jika kelapangan.. Syukran syukran.. anda memang sweet litter pie saya.. :)