Klik sini walaupun skali..

Klik Utk Duit Tabung..

Nak tahu ade apa..? Klik Sini.. :)

Thursday, July 04, 2013

Aiskrim Vanilla Petua hilangkan selsema.


Assalamualaikum... selamat petang semua...

Esok cuti (kali ke-2 aku kaborkan lagi) excited uOls.. bukan apa.. sebabnya aku nak gi jalan TAR esok, alahaiiii.. ape kelas nak gi jalan TAR kan.. dok KL ni kalau korang nak tau, aku gi jalan TAR ni waktu2 tertentu je.. terutama when kakyong aku dari kampung nak datang.. dia yang suka berborong kat sana.. esok tujuan utama dia nak ke jakel.. so aku sebagai pemandu pelancong, apa lagi.. nyelam ko.. mesti minum air kan.. :) habiss.. baru gaji kan :P muahahahahha..
Pagi gi spital serdang bawa fiyya, balik umah nak wat cheese kek kali ke-2 sbb nak bagi kakyong and mak/abah rasa pulak.. lepas tu nak wat apa yang patut.. petang baru gi jalan TAR tu.. alahaiii jem woo nanti.. kan.. bertambah kete aku 1, kete kak yong 1.. makin semak KL esok.. hahahah


back to the title, Petua hilangkan selsema cikgu.. (ala2 iklan scoth emilsion)
Last 2 days fiyya selsema.. demam nye sebelum hari tersebut.. tapi kan kalau baby ni selsema.. payah nor nak tido malam... mr mama banyak kali sedut idung comel fiyya manually by his mounth. hmmm tiap2 anak mr mama yang buat... aku tengok je... :) 


And 2 hari nampak fiyya kurang tido.. merengek and susah nak nenen bila mulut tertutup kan.. then aku terbaca 1 petua.. kat website.. nak hilangkan selsema dengan makan aiskrim vanilla... yeee koo.. aku ni takot makan ubat... tapi fiyya lagi takott.. hehehe.. lagi 1 ubat selsema ada mengandungi bahan yang membolehkan pesakit tu tidor kan.. jadi tak elok untuk bayi.. (pada pandangan aku).. soooo aku ni pun sekali ko tak leh tido.. sebab fiyya merengek.. then the solution is.. cuba cari alternatif lain supaya hilang selsema cikgu fiyya tu.. 

Asben a.k.a mr mama suruh aku yang minum ubat tu, then when aku nenenkan fiyya secara tak langsung ubat tu dapat ke fiyya.. (leh caya ke cara tu?) eeeeee tapi pleaseeee lahhh..! aku takot makan ubat besar mahu pun ubat kecil atau ubat syrup sekali pun.. tau!! sanggup nyorok bawah meja makan, atas meja, bawah kerusi.. oppsss sudah boolat, no placed can muat okeh.. takkk nakkk!!!! aku tak nak ubat.. pustop.. (titik) wahahaha.. 

Aku beli eskrem vanilla 1 bekas.. balik rumah aku bagi sikit2 kat fiyya.. tapi suap dalam mulut aku yg banyakkkkkkkk sanggggattt.. hahaha.. surprising  me okeh.. the next morning when aku wake up, tengok hidung fiyya,.. dah takde air2 idung kering.. and tak bunyi srutt sruttt sruttt lagi.. wahhhh terbaik lah.. alhamdullillah.. berkat makan aiskrim vanilla.. and of coz berkat keredhaan allah s.w.t .. 

Terima kasih :)  

31 comments:

  1. comey topi fiyya....:-)
    bole dicuba nnti ptua ni..

    ReplyDelete
  2. saya pon baru tau petua makan aiskrim vanila ni masa saya kene flu baru-baru ni. kawan office yang inform. sanggup tu beli 1 bekas tu hahaha

    ReplyDelete
  3. Kalau nak hilangkan tonsil pun makan sikit ice cream vanila..dr yg advise

    ReplyDelete
  4. Betul ke. Akk x bg sgt anak2 mkn eskem sbb batuk.

    Amboiii nk pi shopping lagi tu sok. Beli kan utk akk sekali ye. Hepi sopping

    Cis kek tu bak mai la sikit. Otw nak pi jln TAR tu singgah jap kl sentral

    ReplyDelete
  5. Aah penah dgr gak petua camtu
    Tp xtau plak bleh diguna utk baby cam fiyya

    ReplyDelete
  6. nak pegi jalan tar tu, boleh kirim ka kakak manis...heheheh

    ReplyDelete
  7. Wah! Bagusnya petua hilangkan selsema ye Nani.. memang pernah dengar yang sejuk2 tu boleh hilangkan batuk & selsema dan terbukti ada kesannya, tapi mungkin kena tengok orangnya dululah ye.. mungkin ada yang ngam dan ada yang tidak. Nampaknya Fiyya masuk kategori okey... he he ehh 2 hari lepas masa ambil Firdaus dari rumah BS, kami singgah kedai beli aiskrim colet... saja colet sikit kat mulut Firdaus, sekali..dua kali... tiga kali, lepas tu tak bagi lagi. Punyalah dia meraung sepanjang jalan sampai depan pagar rumah ha ha ahhh.... siannya ..jahat betul Mummynya!

    ReplyDelete
  8. aiskrim vanilla????malam ni jgk nk try...QUEFAIZ TGH SELSEMA TU ..hrp2 mnjadila jgk nti :))

    ReplyDelete
  9. betul..betul..sakit tekak pun mkn eskrem vanilla..insyaAllah baik

    ReplyDelete
  10. assalam
    ooo mau shopping ek, akak pun lama x gi sanun he hee
    biasa jumaat ramai org oo
    nak lg nak raya ni org dah start cari baju kan

    ReplyDelete
  11. mmg betul...sbb penawar nya vanilla tu, bukan eskrem sebenarnye :)
    baby BF mmg akan dapat benefits dari susu ibu. so, kalau baby tak sihat...ibunya makan ubat, anak dapat khasiatnya. sy pun suka guna cara semulajadi daripada ubat kalau anak2 tak sihat. :)

    ReplyDelete
  12. Ye ke Jas....yg pernah dengar kalau sakit tekak...ini kalau diberitahu kanak kanak ..haruslah depa suka ni hehe

    ReplyDelete
  13. Owh...ok, balik ni nak beli eskem vanilla sbb anak tgh selsema.

    ANak saya pernah kena oral ulcer. Cara nak cpt sembuh, dr soh bagi makan eskem vanilla ☺☺

    ReplyDelete
  14. aloooo tomeinya fiyya ni..aunty nkmp pjm topi tu bleh x..hehe

    bgus info yg akak kongsikan ni..psni leh la try klau buatnya tselsema..klau sakit tekak pon elok juga mkn eskem vanilla ni kak

    ReplyDelete
  15. ...wah..bleh cuba nie..dah dekat seminggu selsema tak kurang...ubat doktor dh nak abih..penyakit tak hilang gak

    ReplyDelete
  16. keseluruhan vanila ke atau ada campur.

    ReplyDelete
  17. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  18. nk try ler. . .ngah selsema ugak ney. . .

    ReplyDelete
  19. nk try ler. . .ngah selsema ugak ney. . .

    ReplyDelete
  20. nk try ler. . .ngah selsema ugak ney. . .

    ReplyDelete
  21. nk try ler. . .ngah selsema ugak ney. . .

    ReplyDelete
  22. kak beli brand apa ye ice cream vanila tu?

    ReplyDelete
  23. uwaa..npe la trlupa smlm nk bli aiskrim ni..huhu..padahnye mlm ni xle tdo..ni dh kul4 lbh msh xblh tdo..asyik brsin jer..hdung sok sek sok sek..huhuhu...tlog daku..pg nt kdai bkak trus serbu la jwbnyer...huhu

    ReplyDelete
  24. ilmu baru ni.... ingatkan kalau makan aiskrim lagi teruk selesema... hehe..ok blh dipraktikkan. Saya pun ada kongsikan tips kat sini http://www.anugerahterindah.net/2014/11/tips-mudah-melegakan-selesema.html
    Jemput baca :)

    ReplyDelete
  25. Tq shraing info ni...Anak2 saya dah berminggu selsema n batuk. Balik ni nak beli aiskrim Vanilla... Nak cuba bagi...

    ReplyDelete
  26. hari hari selsema pun takpa kalau macam ni.hehe sedap tu eskrem vanila

    ReplyDelete
  27. Baby kite demam + Ulser lgsg xnk mkn or minum ape2.. belikan die ais krim vanilla(atas nasihat mama damia AKA pengasuh damia)dekat MacD.. lajuje die jilat n terus nak mkn bubur k sup k.. kalau x semuanye xnak.. ptgni nak pg rush tesco beli ais krim vanilla.. buat spare kat rumah..lepas mkn aiskrim n sup skit baru die boleh tido lena..

    ReplyDelete
  28. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete

Terima kasih kerana sudi meNGOMEN di sini, dan insyaALLAH saya akan berkunjung balas ke rumah anda jika kelapangan.. Syukran syukran.. anda memang sweet litter pie saya.. :)