Klik sini walaupun skali..

Klik Utk Duit Tabung..

Nak tahu ade apa..? Klik Sini.. :)

Wednesday, July 17, 2013

Resepi Sambal Ayam versi Mama :)


Assalamualaikum...

Ni citer semalam punya.. aku punya la sebok kat dapur nak siapkan juadah berbuka... tapi si comel ni tak nak duduk la pulok... nak ngendeng2 aku sebab nak nyusu.. alahai sayang.. tengok tu.. geram je... mak kan bizi nak masak.. mr mama cuti masuk dapor.. angin kus kus dia mari.. so malas dia nak masuk dapor seharian semalam... 

Makanya aku lah kena jadi bidan terjun kat dapor.. eh eh.. bukan ke itu keje aku? dah biasa pulak aku ni tolong cover je dok dapur tu.. kalau bagi 10 kan.. aku masak 3 kali.. 7 kali mr mama lah.. tu la namanya bidan terjun.. kadang tu weOls kat dapur berdua leh gaduh.. so baik sorang je masuk.. sorang lagi melagut je.. hmmm citernye.. 

Gaduh nape? sebanya aku nak masak yang lain.. mr mama nak masak yang lain.. aleh aleh buat semua.. lepas tu selambak tak abis.. tu la gaduh tu.. bukan gaduh cakor mencakor tu tau.. :D wahahaha.. sabor je ler..



Fiyya kena dokong dengan mr mama.. tapi mamanya ni sibok nak amik gambar makanan lagi.. kang makanan tu dah kena ngap.. tak sompat mama dah.. sabor ye sayang..



Dah suruh senyum pun tak mau dah.. nak sua tangan je dia tau.. eh eh.. 


Apa yang aku bizi sangat tu kan.. ni lahai... goreng ikan masam terubuk dari Sarawak, ole ole dari Kak Yong aku, mak aku dan Kak Ngah aku.. so dapat 3 ekor kat aku.. leh wat stok bulan posa.. 



Yang ni lak sambal ayam.. kekdahnya dah tak tau nak buat apa ayam ni.. beli sampai 2 ekor ko.. abis tu jenuh memikir pusing2 makan ayam.. pusing2 makan ayam... nah.. jadi la sambal ayam..

Resepi Sambal Ayam versi Mama :)

7 ketul ayam (cuci bersih dan selawat lah)
15 Tangkai cili kering (potong - rebus - blender)
3 ulas bawang putih (tumbuk hancur)
1 ulas bawang besar ( hiris tebal2)
Garam & Gula secukupnya
Minyak untuk menumis

Cara2nya:-

1- Goreng ayam dahulu sehingga masak
2- Cedok dulu minyak yg banyak untuk menggoreng ayam tu ke quantiti sedikit sebab nak menumis.
3- Tumis bawang besar sampai layu baru campakkan bawang putih.
4- Bila bawang dah naik bau masukkan cili blender yang dah di blend tadi. gaul sebati.. kecilkan api.. biar menidih.. 
5- Masukkan gula dan garam.. gaul sebati.. bila dah menidih dan cukup rasa.. (agak2 ler.. kan puasa), masukkan ayam yang dah di goreng.. gaul rata - rata..
6- Siap untuk di hidang.. taburkan dengan hirisan tomato dan daun ketumbar untuk penyeri laman.. 
7- Sedia untuk di makan.. :) 




24 comments:

  1. menarik tu buat sambal ayam..boleh masak hujung minggu hehehe...

    ReplyDelete
    Replies
    1. :) tu la ida.. pusing2 sampai tak tau nak masak apa kan..

      Delete
  2. alolooo Fiyya.. siannya Mama. Nani, kita tak rasa lapar sangat bulan puasa ni sebab Firdaus nyusu botol siang, petang & malam je nyusu gantung he hehh
    sedapnya tu ikan terubuknya Nani

    ReplyDelete
    Replies
    1. sama la kita amie.. fiyya minum botol siang.. tapi bila dia nampak kita especially cuti kan.. always la cap gantungnya..

      Delete
  3. pusing2..ayam...hari2 ayam...klau x msak ayam...anak2 tnya pula..
    x sempat nak ambik gmba mknan sangat dah skrng ni..kelam kabut manjang...huhuhu....

    ReplyDelete
  4. menu atas feveret en hubby KA< yg bawah feveret anak2 KA specially yg gegirl hehehe

    ReplyDelete
  5. Ikan terubuk masam pun ada ek kak?
    Dulu beli ikan terubuk masin jek

    ReplyDelete
  6. Salam mak nani..
    gitu nyer citer dapur yer..best jgk kalau ade back up kan..malas2 srh che abg masak hehehe...
    comel tuh fiyya skrang, geram tgk..mcm rupa kinah pun ade..
    sedap nengok ayam sambal tu...bilalah nak leh makan nie...

    ReplyDelete
  7. wah ikan terubuk masam tu...tau terubuk masin je.fiyya comel!

    ReplyDelete
  8. menariknya ikan masin itu... tekak ni bulan2 posa memang ngam dengan ikan ikan masin ni.. huhu

    ReplyDelete
  9. laki akak kan.. dah seminggu puasa barulah dia beli ayam.. boikot ayam kejap sbb harga mahal.. sampai 8 ringgit lebih.. smlm dia beli harga dah turun.. 6.90.. kepala 6.. oklah kan.. hehe..

    selalu kalau laki akak msk time dia shift mlm.. dia main masak je sbb akak sampai rumah lewat.. jd akak mkn je apa yg dia msk.. tp dlm bulan puasa ni akak balik awal sikit.. sempatlah berbincang nak msk apa.. bila dah dpt persetujuan nak msk apa.. barulah msk sama2.. takde gaduh2.. laki akak msk satu menu.. akak msk satu menu.. satu dapur sorang.. barulah cepat siap.. hehe..

    eh.. terubuk masam? rasa mcm pekasam tak? akak pernah mkn terubuk masin jer.. salah satu pembuka selera masa sahur..


    p/s: sambal tempe kat bwh tu kalau akak... licin akak kerjakan.. mmg feberet tempe!

    ReplyDelete
  10. sedapnya..terliur tgk sambal ayam ko tu...seksi betul...


    aku pulak ptg ni dah plan nak buat masak lemak ayam, judu dgn sambal ketuk...heheh...

    ReplyDelete
  11. MMg meletoplah buka semalam ye Nani hehe.... Walaupun orang tu 3 kali je masuk dapaur, tp pergh meleleh OKje tengok hehe

    ReplyDelete
  12. apepun..nampak sodap...fiyya pun nampak sodap je..
    nyum2nyum2..kunyah pipi fiyya...haha

    ReplyDelete
  13. salam ukhwah...singgah ziarah ptg ramadhan...terliuq tgk ikan terubuk masam tu...

    ReplyDelete
  14. terliur tgk ikan terubuk tu...hehehehe

    ReplyDelete
  15. Salam nani...Waaaaa..!sedapnya terubuk masam...jenuh la kena naik kapal terobang g swk,nk cari terubuk masam..hihi.Mkn bersahur sedap tuh!
    Ala nani..gado2 manja kat dapo...takpe la.(^_^)

    ReplyDelete
  16. Tu la kan. Jemu pulak klw benda byk2 ni. Akk sll beli ikan je. Ayam beli setakat sekor utk goreng kuetiau ke
    Me ke
    Dlll

    ReplyDelete
  17. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete

Terima kasih kerana sudi meNGOMEN di sini, dan insyaALLAH saya akan berkunjung balas ke rumah anda jika kelapangan.. Syukran syukran.. anda memang sweet litter pie saya.. :)