Klik sini walaupun skali..

Klik Utk Duit Tabung..

Nak tahu ade apa..? Klik Sini.. :)

Thursday, July 25, 2013

Ikan Kekek Masak Cuka..

Assalamualaikum..

Boringnya hari ni.. takde mende wat.. sampai ngantok dah aku kat depan pc ni.. 

Sekarang jugak aku nak share ni.. 

Hari tu gi beli ikan dengan mr mama.. kat pasaraya kecik2 je dekat ngan umah... belek punya belek ikan itu, ini, di situ, di sini... nampak lah ikan KEKEK mak iloi iloi ni... waktu nampak ikan ni terus mr mama nyanyi.. ikan kekek mak iloi iloi.. ikan gelama mak ilai ilai.. heheeh.. mr mama kata nak rasa 1 pek... murah je.. 5 ekor siap potong.. rm1.50 je.. 

Maka semalam rushing sket.. balik keje dah lewat.. kul 6.30pm, mandi2.. bagi fiyya nenen.. kul 7 baru masuk dapor.. aku wat ikan kekek mak iloi2 ni masak cuka je.. ada sebatang je serai pun.. bawang putih pun tak banyak pulak stok.. mr mama takot kalau aku wat masakan yg letak cili padi merah.. jadi aku tukar letak lah cili kering je.. 

Pagi tadi subuh, mr mama ngan kimi bangun sahur.. diorang berdua makan ikan kekek mak iloi2 ni.. sambil kimi kata sedap lah ma.. makan kuah saja pun sedap.. ye la.. masak cuka ni feel free skit kan.. santai je makan... :) tu yg buat selera kimi bertambah subuh tadi.. 




Resepi Masak cuka Ikan Kekek..

2 Ekor ikan Kekek, cuci bersih = goreng (ketepikan)
1 labu bawang merah = hiris bulat besar2..
3 tangkai cili kering = hiris nipis2
1 batang serai = hiris nipis
2 sudu besar cuka masakan ( bukan cuka getah okey!! amaran)
Air secukupnya
garam dan aji untuk perasa

Cara2nya:-

Minyak yg di gunakan utk menggoreng ayam tadi, di kurangkan ke kuantiti sedikit untuk menumis.

1- panaskan kuali, tumis bawang besar sampai layu
2- masukkan cili kering dan serai
3- Bila agak garing sikit, masukkan cuka
4- biar menididh dan masukkan air sedikit untuk kuah.. tunggu sehingga menididh..
5- masukkan ikan kekek dan gaul sebati, masukkan garam dan aji secukup rasa.
6- Siap untuk di hidang.. :) 



14 comments:

  1. erk? pastime ida dengar masak cuka ni. kalau tak bubuh cuka tu dah mcam ikan masak singgang.. hehehee

    ReplyDelete
  2. banyak juga nama ikan yang kak nur tak tahu he..he..
    ini ikan kekek, sedap namanya...

    masak macam ni (air) memang fev...

    ReplyDelete
  3. sy tak pernah makan ikan masak cuka ni Kak..
    Ikan kekek pun jarang makan...huhu

    ReplyDelete
  4. ikan kekek ni yg rupa dia mcm bawal skit kan...

    ikan cuka tu sodapppp....suka gak wat tp en garpil seriau nk mkn cuka katanya
    hihihihi

    ReplyDelete
  5. Kalau kakak panggil resepi ini kan Nani ikan goreng masak asam sebab biasa kakak masukkan asam gelugor 2-3 keping. Memang sedap makan dgn nasi panas.

    ReplyDelete
  6. simple tapi tetap menambat hati.
    Salam pada nani jugak...

    ReplyDelete
  7. kalau masak singgang pernahlah makan.. tapi masak cuka tak pernah lagi..

    ReplyDelete
  8. sekali tgk mcm msk pindang

    terima kasih krn follow...

    p/s jemput join GA simple sy ya ;-)

    ReplyDelete
  9. Kadang2 lauk simple cam ni yg menyelerakan... K.gee pon suka ikan masak cuka...biasanya tambah lada hijau dan timun... sedap, kan...

    ReplyDelete
  10. sedapnya masak macam ni tp kalau yg ada gastrik tak boleh mamam :)

    ReplyDelete
  11. Laaaa..Mmg wujud yer ikan kekek ni...Igt saja2 diberi nama dlm lagu tu..:)

    ReplyDelete
  12. Wkmsallam nani..terima kasih sudi datang ke blog acik dan sudi berkenalan.salam kenal juga buat nani

    ReplyDelete
  13. Ermmm ikan masak cuka nie makan ngan nasi panas2 mmg da best kan Kak jass :D..

    ReplyDelete
  14. assalam Nani
    amboi cantik berwajah baru, cute panda tu
    ikan kekek mak iloi2, ikan apa tu he hee
    masak cuka mcm masak asam ekk, emm sedap sedapp

    ReplyDelete

Terima kasih kerana sudi meNGOMEN di sini, dan insyaALLAH saya akan berkunjung balas ke rumah anda jika kelapangan.. Syukran syukran.. anda memang sweet litter pie saya.. :)