Klik sini walaupun skali..

Klik Utk Duit Tabung..

Nak tahu ade apa..? Klik Sini.. :)

Tuesday, December 18, 2012

Weeks 34: Cakoi Vs Sambal Sotong


Assalamualaikum...


Okeyyyy.. actually gambar ni aku apdet malam tadi... lepas tu nak masuk scedule dulu... sbb pagi ni baru nak citer pasal ni.. tapiiiiiiiiiiii.. tak tukar date plak... terus korang nampak... hahahaha... tu pun terima kasih pada 5 org yg mengomen tu.. walaupun just gambar.. pandai korang komen gak.. w/o any ayat or tajuk tu... hmmmm teror tul lah...

Semalam M.C.. asyik M.C je aku kan.. nak wat camne.. dah dekat2 ni, sakit pinggang melampau tau.. lagi pun smlm setengah hari kat spital serdang.. cek air ketuban, cek darah, cek urine, cek macam2 cek.. lepas tu siap ada kursus lagi.. utk ibu/bapa bakal timang anak ni.. cara nak atasi masa2 genting, cara nak menyusu anak.. dan macam2.. 

Result semalam.. air ketuban dari 9 dah jadi 12.. so doktor kata bagos.. sbb menghasilkan semula air ketuban yg licking tu.. alhamdullillah.. cuma WBC 10, HGB pun 10.. so far so good... ok ok lah kan... berat plak bley turun 400gm.. camne ni? padahal baru cek je 72.9kg.. tapi smlm dah jadi 72.5kg je.. ape pun doktor kata aku sihat.. mgkn sbb kebelakangan ni muntah2 balik.. tu yg berat turun.. dah kurang selera nak makan nasi.. mmmm 



ok.. citer cakoi plak... aku panggil cok kembong je... sebenarnya aku beli.. bukan buat ek... B.E.L.I kat pasar malam lagi.. heehehe.. teringin nak makan cakoi ni, cicah ngan kuah kacang a.k.a kuah satay tu.. tempat aku mmg cicah ngan kuah satay.. so teringin plak.. terus ajak mr mama cari cakoi.. lepas tu nak kuah kacang punya pasal.. aku beli satay 10 cucuk.. utk haikal.. sbb haikal makan satay tak cicah kuah punya.. jadi kuah tu aku punya lah.. hmmm selera betul... 3 pcs rm2.00 jadi beli rm4.00.. dapat 6pcs.. banyak tul.. besar plak tu.. abis gak kat aku ngan anak2 4 tongkol.. 



yang ni plak sambal si cumit ... kecik2 je sotong ni.. singgah Pak Lang Pasar Segar kat Puchong Permai tu, kebetulan ikut mr mama cari durian.. sotong ni just rm7/kg tau.. murah kan.. so beli 1kg.. balik terus wat sambal sotong.. lepas tu aku masak nasi lemak 1 periuk.. hmmm tahan sampai petang... alhamdullillah.. anak2 bukan main berselera makan sambal sotong ngan nasi lemak hari ahad lepas.. sampai licin lah... lenkali bley wat lagi la.. 


Ok.. citer pagi ni plak.. aku bekfes makan roti benjo.. ngan milo ais... alhamdullillah... kenyang... korang plak bekfes apa? cer kongsi sket.. 

25 comments:

  1. sedapnya cakoii!!! tun xpernah buat sendiri..

    ReplyDelete
  2. lame dah tak makan cakoi... akak wat sendiri ke... tak pernah try.. ade mase nak try jugak nati..

    ReplyDelete
  3. Nak cakoi panas sebatang...potong2 dulu...

    ReplyDelete
  4. ekinashikin>>>
    cakoi mmg sedap kan..


    Tun_telani>>>
    nani penah wat sendiri, tapi tak lah kembong camni.. hehehe


    rohayu osman>>>
    tak de la wat sendiri.. beli kat pasar malam tu.. hehehehe..


    Amie>>>
    bolehhhh.. kena beli lagi nanti kat pasar malam..


    suka suka>>>
    sambal sotong pun dah licin.. hehehe

    ReplyDelete
  5. amboi sedapnya sambal cumit tu...saya bekfes roti ngan sardin je....

    ReplyDelete
  6. kalau cakoi yg kecik2 tu best gak..sekali ngap je...hehe..

    murah la sotong tu...sy ari tu buat sambal sotong gak....adam berselera betul makan...lepas satu, satu dia mintak...sedap la kot...hehe..

    ReplyDelete
  7. kniedaz>>>
    sedap tu... roti ngan sardin.. kasi bakor dia.. kan..


    aanie>>>
    tak penah jumpa kecik2 nye pun.. yg besar gabak ni ada..
    hmmm sedap la tu mamanya masak.. tapi haikal tak makan sotong... geli dia kata.. sambal dia makan.. hahahahah

    ReplyDelete
  8. waaaaaaa lamanyer aku tak makan cakoi kak, aku lak suke mkn cakoi yg kuah kacang, tak suke yg kuah dia manis... tp pyh la nk jmpa...

    aku pun suke sutun kecik2 gitu, kalu aku panggil cumik, basa jawa... tp pyh nk jmpa lah skrg nih

    ReplyDelete
  9. bah khalisha>>>
    terima kasih abah datang sini..


    norhidana mizwan>>>
    sama la aku.. makan ngan kuah kacang.. kuah kaya tu kinah sorang je cicah... ..
    cumik tu aku beli sbb ternampak.. anak sotong kan.. tapi sedap.. :)

    ReplyDelete
  10. alhamdulillah ok da tu bacaan nyer nani...heheh tgk kan cakoi teringin pulak hujan-hujan sejuk ni

    sy bantai ns goreng dgn jemput udang td pagi..tp jemput udang berminyak-minyak tak abis...membazir betul!

    ReplyDelete
  11. assalam Nani
    aikk nape turun ni...tp memang akak tgk nani preggy tak besar sgt maintain je. yg penting bb tu sehat dan membesar kan
    lama x pekena cakoi, tp kat kg pagi2 mak akak beli cucur kembung kat gerai cicah kuah kacang cucur ni ala2 cakoi jgk rasa pun sama kan cuma btknya bulat dan kembung tu panggil cucq kembung he he

    ReplyDelete
  12. Alhamdulillah kesihatan mak yong dah kembali. Dah muntah2 balik ke? Alamakk.... kenapa mcm tu? Adakah saya jugak akan mengalaminya lagi nanti? Huhu. Takutnya.

    Cukup ke skilo je sotong utk 4 org makan dari pagi sampai petang? Ni kalo kat umah saya, saya berdua je dgn suami bleh selesai. hehehe. Melampau kan pelahap kiterang.

    ReplyDelete
  13. nadia rashid>>>
    sedap nya makan nasi goreng.. rajin plak buat jemput2.. tapi sayang tak abis.. kadang2 ikut tepung gak kot.. kadang2 ada yg masuk minyak kan.. tak best.. muak je makan..


    mama sara nur>>>
    wassalam kak..
    sedap tu kak.. kalau nani, cakoi ngan cokkembung tu.. sama je.. sbb rasa dia.. cuma lain2 bentuk je.. kan.. kat kg mmg org wat cicah ngan kuah kacang.. cuma kat sini org cicah ngan kaya.. tak best.. tapi selera memasing kan... :)


    LydSunshine>>>
    tul tu.. alhamdullillah.. dah kembali normal.. cuma sakit2 pinggang biasa doktor kata.. tak de infection pun.. tak pe la.. dah dekat kata doktor.. mgkn 2 minggu lagi kena jumpa utk scan tengok kedudukan baby balik.. kalau songsang kena decide nak operate plak..
    >> banyak tu.. sekilo penuh 1 kuali tau.. teror korang 2 makan.. bley abis..

    ReplyDelete
  14. biasa makan cakoi denagn kuah kacang.
    dulu tak tau orang panggil kuih ni cakoi..saya panggil kuih cucur kembong ja. kakak bagitau baru tau he..he..

    ReplyDelete
  15. cakoi sedap makan ngan kaya... tapi memang tempat akakpun makan ngan kuah kacang...
    akakpun suka makan satay tak berkuah pny...
    sedap dan tertarikler sotong sambaltu..

    ReplyDelete
  16. emm sedapnye. pagi ni bekfes kat kedai makan cucur bawang

    ReplyDelete
  17. Mazliza Abd Razak>>>
    aah.. cok kembong ni rasa sama je ngan cakoi.. mgkn cakoi tu cakap org KL or nama dlm ic kot.. hehehe.. cok kembong tu bahasa kampung kita kan.. :) ape pun kuih ni mmg best makan ngan kuah kacang..


    Cho Zila>>>
    akak sama ngan kinah.. makan ngan kaya.. tapi nani mmg suka makan ngan kuah kacang.. :) wajib ada.. :D


    Melor>>>
    wow.. cucur bawang mmg best wat makan pagi..

    ReplyDelete
  18. Selamat malam kak,

    Wah menarik menu ni,chakoi + sambal sotong, sedappp!!

    ReplyDelete
  19. cakoi..lama tk mkn...kena lak dgn sambal sotong..sedap nyaa..

    ReplyDelete
  20. Chekgu Azrine>>>>
    lorrr.. siannye..


    Evelyn Gemina>>>
    selamat malam.. dan pagi pun baru komen.. :D
    Thanks melawat malam2 tadi..


    Fieza79>>>
    tul tu.. mmg sedap gak cicah cakoi ngan sambal sotong tu.. :D

    ReplyDelete
  21. Sedapnya cakoi tu...lama btul xmkn,ehehe!odahal sblm cuti skolh ada je mkn..coz kt kantin skolah aDa jual..cecah ngan kuah kari plak ,ehehe!semoga selamatla semuanya..bertabahla ye k'nani..dh xlama dh tu..sbb tu berat dh susut sikit :)

    ReplyDelete

Terima kasih kerana sudi meNGOMEN di sini, dan insyaALLAH saya akan berkunjung balas ke rumah anda jika kelapangan.. Syukran syukran.. anda memang sweet litter pie saya.. :)