Klik sini walaupun skali..

Klik Utk Duit Tabung..

Nak tahu ade apa..? Klik Sini.. :)

Thursday, March 31, 2011

Nasi lemak 'butter' ....


NASI LEMAK 'BUTTER'

Assalamualaikum... hai kawan kawan semua.. selamat pagi... baru je aku lepas makan karipap 2 biji.. sardin roll 1 ketul.. baikkk punya.. sedap karipap kat pak cik lori tu.. kalau nampak je lorry dia time nak OTW dtg keje sure aku stop my car, buy 3 or 6 pcs kuih.. kenkadang aku beli extra sebab kekadang aku suka makan tak ikut masa... eheheheh.. alaaaa kalau beli nasi lemak pun lebih dari rm2 sepagi kan.. and kalau beli kuih pun sama.. tapi kalau makan nasi lemak selalu tak baik kan.. tinggi paras colestrol nye... and bila kenyang sangat.. nanti nak wat keje pun rasa liat semacam je. sebab kenyang kan selalu jadi ulor sawa kan... kakakak.. aku lahir tahun ulor.. tapi nak kena tengok gak kot.. ulor apa kan.. kalau ulor sawa suka tido.. kalau ulor tedung mmmm sendiri mau ingat.. hihihi...

Nasi lemak tu.. aku wat minggu lepas sebenarnya.. minggu yang tak de air tu.. mula tumis je atas api.. lepas dah masuk beras and air.. baru aku pindahkan ke rice cooker tu.. senang.. tak yah dok nak gi kaco2 ke.. tak yah nak pelan2 api ke.. kang terlupa ke.. hangus lak kan.. hehehe..


Bahan2nya:-

3 Cawan beras (cuci bersih and toskan)
1 Cawan santan
2 Sudu butter
1 Ulas bawang besar (tumbuk lumat)
3 Ulas bawang putih (tumbuk lumat)
1 inci halia (tumbuk lumat)
Garam kira2 1 sudu
2 helai daun pandan (simpulkan)
Sedikit lada hitam biji2 tu.. (tak yah tumbuk)
Sedikit halba

Cara2nya:-

-  Cairkan butter dlm periuk nasi
-  Tumis kan bahan2 yang di 'tumbuk lumat' hingga naik bau
-  Masukkan santan kemudian beras and tambah air dan garam secukupnya..
-  Masukkan terus lada hitam, halba dan daun pandan..
-  Pindahkan periuk nasi ke rice cooker and masak sampai masak..

And dah siap masak nasi, boleh la makan cam biasa ngan sambal ikan bilis dan ikan bilis goreng kalau suka.. and boh timun skali.. nak kasi sket rasa cool.. ehehehe.. tu kat atas tu.. aku nye bekal bawa dtang keje.. so siap tayang dalam tupperware lah.. :)




2 comments:

  1. Lapo nasik lemak td mkn biskut jek

    ReplyDelete
  2. Lelord>>>
    eehehe.. nak jemput makan pun nasi dah abis.. ehehehe

    ReplyDelete

Terima kasih kerana sudi meNGOMEN di sini, dan insyaALLAH saya akan berkunjung balas ke rumah anda jika kelapangan.. Syukran syukran.. anda memang sweet litter pie saya.. :)